Avund - Avundsjuka

Avund = En känsla av olust över att inte vara delaktig av någon annans förmån.

Avundsjuka = Är en varaktig känsla av  avund och missunsamhet. Normalt rör det sig om områden som innefattar något av följande: pengar, utseende, relationer, talanger och livsstilar.

Denna vecka har jag stött på avund eller avundsjuka av personer som jag i "min vildaste fantasi" inte ens kunnat föreställa mig som avundsjuka personer. Tänk så fel man kan ha!!

Varför kan vi inte vara glada om andra människor lyckas? Vara glada över de människor som arbetat och lagt ner hela sin själ på just sitt intresse? Varför måste människan vara avundsam?


"Avunden är den svåraste synden av alla; för alla andra synder går ut över en dygd, medan avunden går ut över alla dygder." (Chaucer)

Lev livet istället för att lägga energi på andras lycka - då lyckas du också!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0