Min trogna följeslagare

"Hunden är människans bästa vän" - så lyder talesättet. Att människan verkligen behöver hunden visar det faktum att hunden förekommer, hanteras och uppskattas på det sätt som de görs idag. Den är en del av det mänskliga samhället.

Min trogna följeslagare sedan 9 år tillbaka är en Bichon Frisé som fått smeknamnet Atlas (en riktig gladiator). Bichon Frisé är en ras som hunnit med att prova på mycket. Den har varit världsomseglare på de spanska skeppen och sällskapshund vid de franska hoven. När tiderna blev bistrare fick de tjäna sitt uppehälle som luffarhund och fick göra cirkuskonster för brödfödan. Idag är Bichon Frisé en sällskapshund med då och då kommer de gamla takterna fram och den kan hitta på allehanda tokigheter.


Bichon Frisé är en dvärghund med en maxhöjd om 30 cm i mankhöjd. Det speciella kännetecknet för rasen är de tre svarta prickarna: de runda mörka ögonen och den svarta nostryffeln som tillsammans bildar en triangel. Bichon Frisé skall inte förväxlas med en annan dvärghund med liknande namn: Bichon havanais. Bichon Friséns päls är vit och silkeslen, med utdragna korkskruvslockar, som enligt rasstandarden ska påminna om pälsen hos en mongolisk get. Håret är karaktäristiskt rundklippt på huvudet, något som framhäver proportionerna och rasens uttrycksfulla ögon. Ordet frisé kommer från franskans ”lockig, krusig” och Bichon Frisé betyder alltså bichonen med den krulliga pälsen.

Min hund är verkligen en "kunglighet" som inte tycker om att bli tillsagd, han vill bestämma själv så är det bara! Denna lilla tjurskalle skulle åka tåg med mig i lördags, en liten resa på c a 1 1/2 timme, och jag tänkte hur skall detta gå? Det gick hur bra som helst, han var så klok - som om han förstod vad som krävdes, han satt still på sin plats utan minsta gnäll. Åka tåg kan man göra fler gånger med denna lilla "tokfrans".

    

En trogen följeslagare - en god vän!


Kommentarer
Postat av: Clara

Vilken söt hund! Och fin blogg =)

Kika gärna in på min, hoppas du hittar något som intresserar dig! Kram

2009-10-13 @ 19:47:25
URL: http://claramalviinaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0